woensdag 9 maart 2016

Boterkoek


Als basis gebruik ik het recept uit Kook ook, maar ik pas het een beetje aan, dus hier mijn variatie.

250 gram bloem (ik gebruik 125 g bloem en 125 g volkorenmeel)
150 g zoet (ik gebruikte vandaag agavesiroop en ruwe rietsuiker)
mespunt zout
225 koude roomboter

Oven voorverwarmen op 250 graden. Zeef de bloem en de suiker en zout in een kom, snijd de boter erdoor en kneed tot een samenhangende bal. Druk die plat in een bakvorm (ca 24 cm) tot een overal even dikke laag. Trek met een vork een streep/ruit patroon in het oppervlak (en bestrijk evt. met koffiemelk, dat heb ik niet in huis, dus soms gebruik ik een beetje gewone melk, en soms vergeet ik dat, zoals vandaag). Bak in 15 minuten goudbruin en gaar. Laat afkoelen in de vorm en snijd voor het serveren in punten.

Vanavond proeven of het zo goed is!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten