woensdag 7 juni 2017

Sinaasappelijs


Uit dit boek kwam het volgende recept, voor sinaasappelgranita, een variatie op de citroengranita met honing zoals die in dat boek staat. Ik neem het in eigen woorden over:

4-6 sinaasappels 
ca 4 eetlepels water
2 eetlepels suiker (honing stond in het citroenrecept, maar dat is minder lekker bij sinaasappel)
50 g suiker
1 vers laurierblad of 1 takje citroenmelisse
450 ml natuuryoghurt / kwark.

Je kunt de schillen uithollen als bakje, dat heb ik niet gedaan. Pers de sinaasappels en daar mogen ook best flink vezels in zitten. (je hebt ca. 150 ml sap nodig)

Doe het water met de suiker in de pan en de citroenmelisse. Roer op een laag vuur tot de suiker is gesmolten en laat afkoelen. Meng met het sap en de yoghurt, de kruiden mogen er nog even in blijven.

Giet in een diepvriesschaal, en laat wat invriezen. Prik het door met een vork en haal de kruiden eruit. Vries opnieuw in tot het vast genoeg is je schillen of dessertglaasjes te vullen. Dan zou het nog even terug moeten in de vriezer. Haal het ca. 20 minuten voor opdienen eruit en zet in de koelkast. Garneer met takje citroenmelisse.

Ik vond het lang duren voor het bevroren was, waardoor ik niet goed uitkwam en het mengsel te bevroren was om uit de schaal te scheppen, dat was niet zo handig. Maar de smaak was heerlijk, daarom neem ik 'm toch hier maar op. En een foto heb ik niet gemaakt...

1 opmerking:

  1. Greetings from the UK. Looks and sounds nice.

    Thank you. Love love, Andrew. Bye.

    BeantwoordenVerwijderen